توانستیم تحریم ها را مدیریت کنیم ، فراوری مس کاتد رکورد زد

به گزارش کنفرانس هکا، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توانستیم تحریم ها را مدیریت کنیم؛ چرا که فراوری روی کار است.

توانستیم تحریم ها را مدیریت کنیم ، فراوری مس کاتد رکورد زد

به گزارش خبرنگاران، رضا رحمانی در آئین افتتاح همزمان 23 پروژه عمرانی و زیرساختی شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی، اعلام کرد: پیش از همه چیز، ابتدا باید بپذیریم که در جنگ تمام عیار مالی و رسانه ای قرار داریم و با توجه به این شرایط در تصمیمات تغییر ایجاد می گردد و ضرورت دارد متناسب با تهاجم دشمن، دفاع نموده و اجازه توقف فراوری را ندهیم.

وی با بیان اینکه هدف جنگ مالی سقوط کارخانجات است، تاکید نمود: رهبر معظم انقلاب نیز بارها در فرمایشات شان به حفظ فراوری و اشتغال تاکید نموده اند.

وی اعلام نمود: وجود همدلی و همت جمعی، استفاده از توان مردمی و تفویض اختیارات به استانداران و بخش خصوصی اصلی ترین شروط پیروزی در جنگ مالی و فتح قله هاست.

رحمانی با تاکید بر نقش معدن در شرایط تحریم، اعلام نمود: معتقدم بخش معدن شاه بیت و پتانسیل بی بدیل در کشورمان است که کمترین آسیب پذیری را در زمان تحریم دارد؛ از این رو انقلاب معدنی را باید آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش فراوری صنایع معدنی 20 میلیارد دلار است، گفت: اوایل انقلاب تعداد معدن حدود 195 واحد بود که اکنون به حدود 10 هزار واحد رسیده است.

وزیر صمت با بیان اینکه برطرف خودکفایی در بخش های مختلف از اولویت های ماست، اظهار کرد: خوشبختانه در بخش فولاد به خودکفایی رسیده ایم و به دنبال راه اندازی کارخانه نفلین سینیت برای فراوری مواد اولیه آلومینیوم و خودکفایی در این زمینه هستیم.

وی در رابطه با نقش معادن در توسعه روستاها، اعلام نمود: با توجه به قرارگیری معادن در روستاها، ایجاد واحدهای بهره برداری از معادن منجر به توسعه مناطق محروم می گردد. معتقدم با راه اندازی پروژه ذوب و ایجاد شهرک تخصصی مس شاهد توسعه ورزقان خواهیم بود.

رحمانی در مورد میزان اشتغال زایی صنایع معدنی نیز اعلام کرد: 130 هزار نفر در بخش معدن و 650 هزار نفر در بخش صنایع معدنی در سطح کشور فعالیت می نمایند که اشتغال پایدار به شمار می رود.

وی درباره ذخایر قطعی مس ورزقان، گفت: بر اساس آنالیز های کارشناسی، مس ورزقان 380 میلیون تن ذخایر قطعی داشت که این آمار به 890 میلیون تن رسیده و برای 40 سال آینده مسئله ای بابت استخراج مس از این معدن نخواهیم داشت.

وی افزود: به تازگی ذخایر سنگ آهن در مرکز ایران نیز حدود دو سه برابر شده است، ذخیره پنج هزار تنی فولاد در اوایل انقلاب هم به 33 میلیون تن رسیده است.

وزیر صمت با تاکید بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی، گفت: ضرورت دارد زنجیره تبدیل مس به کنسانتره، سپس کاتد مس و فرآوری آن در صنایع پایین دستی فراهم گردد؛ چرا که تشکیل این زنجیره ارزش افزوده دارد. برای جلوگیری از خام فروشی ما عوارض صادرات خام فروشی را همه ساله افزایش می دهیم.

وی توضیح داد: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سال جاری در کشور پیروز به ثبت رکورد در فراوری مس کاتد شده ایم.

وزیر صمت به ضرورت ایفای نقش صنعت در زمینه های فرهنگی و اجتماعی تاکید نمود و گفت: مس سونگون ورزقان در پروژه بزرگراه خواجه - ورزقان ایفای نقش می نماید.

وی با بیان اینکه ورود فناوری و استارتاپ ها به صنعت مهم است، اظهار کرد: وجود مس ورزقان فرصت خوبی برای دانشگاه صنعتی سهند بوده که با این معدن تفاهم نامه منعقد نموده و همکاری داشته باشد.

رحمانی در انتها با تاکید بر ضرورت توجه به فراوری داخل در صنایع معدنی، گفت: 2400 قطعه مورد احتیاج در مس سونگون فراوری داخل شده که کار ارزشمند است.

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 1859

به "توانستیم تحریم ها را مدیریت کنیم ، فراوری مس کاتد رکورد زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانستیم تحریم ها را مدیریت کنیم ، فراوری مس کاتد رکورد زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید