تماس تلفنی بایدن و رئیس جمهور چین بعد از 7 ماه

به گزارش کنفرانس هکا، کاخ سفید اعلام نمود که رؤسای جمهور آمریکا و چین بعد از وقفه ای 7 ماهه، به صورت تلفنی گفت وگو و درباره مسائل مهم منطقه ای و جهانی صحبت کردند.

تماس تلفنی بایدن و رئیس جمهور چین بعد از 7 ماه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز (آدینه) به صورت تلفنی با شی جین پینگ همتای چینی خود گفت وگو کرد.

کاخ سفید با اعلام این خبر گفت بایدن و شی درباره موضوعات دوجانبه ای از جمله صلح و ثبات در شرق آسیا و منافع دنیای دو کشور صحبت نموده اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این تماس تلفنی که پس از اولین تماس بایدن به اسم رئیس جمهور با شی در ماه فوریه انجام شد، به شکاف هفت ماهه در ارتباط مستقیم بین سران چین و آمریکا سرانجام داد.

در بیانیه کاخ سفید درباره این تماس آمده است: بایدن و شی، گفت وگوی استراتژیک وسیعی درباره زمینه هایی که در آن منافع ما به هم پیوند خورده و حوزه هایی که منافع، ارزش ها و دیدگاه های ما با هم فرق دارد، انجام دادند. آنها توافق کردند که در خصوص هر دو مجموعه موضوعات به طور آشکار و مستقیم مشارکت نمایند.

این در حالی است که روابط چین و دولت بایدن از زمان روی کارآمدن وی در کاخ سفید، به علت اختلافات بر سر مسائلی از جمله تایوان، هنگ کنگ و تجارت دنیای، به تنش گرویده است.

نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب های بین المللی و به قصد حمایت از جدایی طلبان تایوان، کشتی های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط 15 کشور در دنیا به صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت اسم دفاتر تجاری اداره می نمایند.

به رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده اند.

چند روز قبل هم کین گانگ سفیر چین در آمریکا با انتقاد شدید از ذهنیت جنگ سردی سیاستمداران و مقام های واشنگتن، خواهان تغییر ذهنیت آنها شد و هشدار داد چین، شوروی سابق نیست. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12828

به "تماس تلفنی بایدن و رئیس جمهور چین بعد از 7 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماس تلفنی بایدن و رئیس جمهور چین بعد از 7 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید