تصویب برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی

به گزارش کنفرانس هکا، خبرگزاری خبرنگاران-دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: راهبرد ها و برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

تصویب برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ محمود امانی طهرانی اضافه نمود: بر اساس سندتحول بنیادین و در اجرای ماده واحده مصوب جلسه 785 شورای عالی آموزش و پرورش با عنوان طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه ای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن راهبرد و رئوس برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی در چارچوب برنامه درسی ملی و اهداف دوره های تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

امانی گفت: این مصوبه شامل سه راهبرد توانمندسازی معلمان، مبنا قرار دادن استاندارد های ملی و بین المللی برای ارتقای عملکرد درس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن و بسط عدالت آموزشی است.

وی با اشاره به راهبرد توانمندسازی معلمان معطوف به ارتقای ظرفیت های آنان در ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی و سنجش دانش موضوعی معلمان به ویژه در موضوعات درسی مربوط، گفت: سازماندهی معلمان به ویژه در دوره ابتدایی متناسب با صلاحیت های تخصصی و حرفه ای آنان و توانمندسازی معلمان در جهت تحقق اهداف برنامه های درسی، یکی از محور های این راهبرد است.

امانی با اشاره به راهبرد مبنا قراردادن استاندارد های ملی و بین المللی برای ارتقای عملکرد معلمان در دروس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن ها، گفت: نظارت و ارزشیابی مستمر عملکرد معلمان مبتنی بر شاخص های مرتبط با ارتقای کیفیت از قبیل: عملکرد تحصیلی دانش آموزان، استفاده بهینه از وقت و زمان آموزش، تدریس مشترک تیمی در کلاس، مشاهده کلاس های معلمان دیگر، مشارکت در یادگیری حرفه ای مبتنی بر همکاری آنان از جمله راهبرد های ارتقای عملکرد معلمان است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به راهبرد بسط عدالت آموزشی اظهار کرد: این راهبرد دارای 5 مورد از جمله: اولویت تخصیص منابع به منطقه ها، مدارس و دانش آموزان کم برخوردار برای حمایت از خدمات اساسی آموزشی و تغذیه ای (تغذیه رایگان دانش آموزان در مدارس و منطقه ها کم برخوردار)، تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در منطقه ها محروم و دو زبانه، طراحی ساز و کار های ویژه برای ارتقای عملکرد مدارس لازم التوجه از جمله تقویت انگیزه برای مدیران پیروز در این مدارس و اولویت بخشی به اختصاص معلمان اثربخش و باکیفیت به کلاس ها و دانش آموزان کم پیشرفت، شناسایی دانش آموزان کم پیشرفت و تدوین و اجرای برنامه آموزش ترمیمی و جبرانی (مانند فوق برنامه و آموزش در گروه های کوچک خارج از ساعت جاری مدرسه) و تقویت فرآیند های ارائه آموزش دروس در منطقه ها دو زبانه به زبان فارسی است.

امانی با اشاره به ضرورت های اجرایی این مصوبه اضافه نمود: هر یک از برنامه های فوق الذکر در قالب پروژه با اولویت استان ها، منطقه ها و مدارسی که عملکرد زیر میانگین ملی داشته اند به وسیله سازمان ها و معاونت های ذیربط با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تدوین و با اولویت ویژه در برنامه سالانه وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف سازمانی منظور و اجرا می گردد.

امانی توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش پایش سالانه از فرایند اجرای پروژه ها را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده و با استفاده از ظرفیت مراکز علمی نسبت به طراحی و اجرای مطالعات ملی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اقدام کند.

وی گفت: ترمیم و به روز رسانی راهبرد ها و برنامه ها با توجه به نتایج پژوهش ها و مطالعات تکمیلی و تازه به صورت مستمر به وسیله پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.

شایان ذکر است این مصوبه پس از تایید رییس جمهور و رییس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13259

به "تصویب برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید