ترامپ پس از ترک قدرت، چه خواهد نمود؟

به گزارش کنفرانس هکا، رانیر زیتلمن* تاریخدان و جامعه شناس آلمانی در مقاله ای برای اندیشکده نشنال اینترست، سناریو های محتمل برای اقدامات و فعالیت های ترامپ در دوره خروج او از قدرت را مورد آنالیز قرار داده است. وی در این رابطه می نویسد:

ترامپ پس از ترک قدرت، چه خواهد نمود؟

دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را به جو بایدن نامزد دموکرات ها واگذار کرد. این مساله شاید برای وی و هوادارانش تلخ باشد با این حال، حقیقت است و آن ها باید با آن کنار بیایند. اکنون بسیاری از ناظران و تحلیلگران و حتی هواداران و مخالفان وی (ترامپ) این سوال را مطرح می نمایند که وی پس از خروج از قدرت، چه کار هایی را انجام خواهد داد؟

آیا وی کوشش های خود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا را شروع می نماید؟

از یک سو، نباید فراموش کرد که ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا، بیش از آنچه که پیش بینی ها اعلام می کردند، رای کسب کرد. حتی بعضی بر این باورند که اگر بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا اتفاق نمی افتاد، وی به احتمال زیاد بار دیگر رئیس جمهور آمریکا می شد. حتی در شرایط فعلی نیز، بعید است جمهوری خواستار مهره بهتری از ترامپ برای رقابت در انتخابات 2024 آمریکا بتوانند ارائه نمایند. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که ترامپ دشمنان قدرتمندی را نیز در چهارچوب حزب جمهوریخواه دارد.

بسیاری از آن ها در سال های اخیر، حفظِ ظاهر نموده و چیزی به زبان نیاورده اند. با این حال، بعید به نظر می رسد که آن ها این فرایند را در آینده نیز ادامه دهند. از این رو، احتمالا زمان زیادی طول نخواهد کشید که صدا های مخالف علیه ترامپ در حزب جمهوریخواه بلند خواهد شد و رقبای دیگری نیز علیه او ظاهر خواهند شد.

جدای از همه اینها، هنوز حتی معین نیست که آیا خودِ ترامپ هم مایل است که برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا رقابت کند یا خیر. ترامپ در نخستین سال های ریاست جمهوری اش، بار ها و بار ها اظهار داشت که از رئیس جمهور بودن چندان رضایت ندارد و از آن لذت نمی برد. حضور در قدرت، با محدودیت های فراوانی همراه است و نقدها عمومی زیادی را نیز از فردی که در قدرت حضور دارد، بر می انگیزد. از این منظر و با توجه به گفته های خودِ ترامپ، احتمال اینکه وی کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا نشود، کم نیست. از طرفی هنوز معین نیست که سرنوشت پفراینده های مکرر و متعدد قضایی که علیه او گشوده شده و در جریان است هم چه خواهد شد.

آیا ترامپ بر کسب و کار، و تجارت خود متمرکز می شود؟

امپراطوری تجاری ترامپ ظاهرا سال هاست که عملکرد چندان مناسبی ندارد. بر اساس آنچه نیویورک تایمز گزارش داده است، ترامپ قریب به یک دهه از پرداخت هرگونه مالیات، طفره رفته است. این روزنامه با استناد به مدارک محرمانه ای که در اختیار داشته مدعی شده است که ترامپ در ده سال اخیر هیچگونه مالیاتی پرداخت ننموده و و در سال 2016 (زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به پیروزی وی منجر شد) نیز تنها 750 دلار را به عنوان مالیات، پرداخت نموده است.

وی در سال 2017 نیز بار دیگر مبلغی مشابه را به عنوان مالیات پرداخت نموده است. ترامپ ادعای روزنامه نیویورک تایمز را به کل رد نموده با این حال، وی از ارائه اسناد و مدارک مالیاتی خود طفره رفته و همین این شک را تقویت نموده که آیا وی واقعا به آن اندازه که مدام می گوید، یک تاجر و فعالی مالی ثروتمند و پیروز است؟ تردید ها در اینباره، تا به امروز بار ها و بار ها خود را نشان داده اند. این تردید ها مخصوصا در تنش های اخیر میان ترامپ و نشریه فوربز به اوج خود رسیده اند. جاییکه این نشریه اظهار داشت که قبول ندارد ترامپ یک تاجر پیروز و ثروتمند، و با عملکردِ قابل قبول است.

ترامپ همیشه گفته است که برند تجاری وی ارزش بالایی دارد و دیگران آن را به عمد دست کم می گیرند. ترامپ پیش از این اعلام نموده بود که نام و برند وی، ارزشی به اندازه دو و نیم میلیارد دلار دارد. با این حال، گزارش های مالی به هیچ عنوان، برند ترامپ را در زمره برند های سرشناس طبقه بندی ننموده اند. با این حال بعضی این سوال را مطرح می نمایند که برند و نام ترامپ، اکنون تا چه میزان ارزش دارد؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت: بله، ترامپ اکنون میلیون ها هوادار و هوادار دارد. با این حال، وی مخالفان و دشمنان زیادی نیز دارد. بدون تردید، ارزش برند ترامپ، آنگونه که وی ادعا می نماید، افزایشی را تجربه ننموده است. حتی می توان گفت که به دلیل عملکرد بدِ او، تقلیل ارزش و اعتبار نیز داشته است.

ترامپ همچنین به دفعات در خصوص پیروزیت های خودش در صنعت املاک و مستغلات، اغراق نموده است. در شرایطی که پدر او با ساخت آپارتمان های مجهز و نه لزوما لوکس برای طبقات متوسط در بروکلین به ثروت رسید، ترامپ فقط و فقط به مناطق لوکس کوچ کرد، زیرا لوکس بودن و نه لزوما مزایا و منافع مالی برای وی از ارزش برخوردار بودند. هیچ سرمایه گذارِ عاقلی در حوزه املاک و مستغلات، آن کار ها و اقداماتی که وی تا به امروز در این حوزه انجام داده را انجام نمی دهد. وی در این عرصه تا به امروز یک بازنده واقعی بوده است.

آیا ترامپ به عرصه رسانه و سرگرمی باز می شود؟

نباید فراموش کرد که ترامپ بیش از هر چیزی، یک شومن است. او به سرگرم کردن دیگران و جلب توجه، علاقه مند است. وی پیش از ریاست جمهوری خود با تهیه یک برنامه سرگرم نماینده تلویزیونی، مبلغی بالغ بر 427 میلیون دلار به دست آورد. با این حال، بعید است که وی پس از انتها ریاست جمهوری خود، بار دیگر وارد این عرصه شود و به خود لطمه بزند. این احتمال وجود دارد که وی با همراهی متحدان و حامیان خود بتواند یک دستگاه رسانه ای ایجاد کند و از این طریق، اهداف و منافعش را در جامعه آمریکا دنبال کند.

آیا وی به خاطره نویسی و ادامه فعالیت به عنوان یک سخنران، روی خواهد آورد؟

ترامپ احتمالا راه و روشی را که روسای جمهور آمریکا در دوره های پیش از وی، پس از خارج شدن از قدرت طی نموده اند و اقدام به نوشتن خاطراتشان و انجام سخنرانی های متعدد نموده اند، در پیش خواهد گرفت. روسای جمهوری پیشین آمریکا، به وسیله انجام یکچنین اقداماتی، پول زیادی را به دست آورده اند. باراک اوباما قبل از کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا، انسان ثروتمندی نبود. با این حال، اوباما و همسرش از محل فروش کتاب های خود که در واقع کتاب خاطراتشان از دوره حضور آن ها در قدرت بود، مبلغی بالغ بر 65 میلیون دلار به دست آورده اند. اوباما همچنین از سخنرانی های متعدد خود در اقصی نقاط دنیا و آمریکا، میلیون ها دلار کسب نموده است. در نمونه ای دیگر، بر اساس ارزیابی های دانشگاه آمریکایی، بیل کلینتون میزان دارایی های خود را در دوره پس از خارج شدنش از قدرت، تا 6150 درصد افزایش داده است. امری که تا حد زیادی به دلیل انتشار کتاب خاطراتش و همچنین سخنرانی های وی در اقصی نقاط دنیا، محقق شده است.

* رانیر زیتلمن، وی تاریخدان و جامعه شناس است.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12168

به "ترامپ پس از ترک قدرت، چه خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ پس از ترک قدرت، چه خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید