بناهای تاریخی شگفت انگیز باقی مانده از روم باستان ، بخش دوم

به گزارش کنفرانس هکا، بناهای تاریخی رومیان باستان

رومیان برای تاریخ دنیا چه کارهایی انجام داده اند؟ مطمئنا یکی از کارهایی که رومیان باستان به خاطر آن مشهور هستند معماری آن ها است. آن ها در معماری و ساخت بناهای تاریخی خود از قوس ها، آجرهای پخته شده، سیمان و بتن استفاده نموده اند. واقعیت این است که بسیاری از بناهای تاریخی رومیان باستان همچنان پابرجا باقی مانده که شاهدی بر معماری رومیان در زمان های گذشته می باشد. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص بناهای تاریخی رومیان باستان، تاریخچه و معماری آن ها بدانیم.

بناهای تاریخی شگفت انگیز باقی مانده از روم باستان ، بخش دوم

عبادتگاه گارنی | Garni Temple

این عبادتگاه به هلیوس (Helios) یا همان خدای خورشید اختصاص داده شده است. این بناهای تاریخی رومیان باستان توسط پادشاه ارمنستان ترداتس اول (Trdates I) در قرن یکم میلادی ساخته شده است. احتمالا ساخت این بنا با هزینه پادشاهی نرو روم و در حمایت از امپرتوری اشکانی اجرا شده است. بر خلاف دیگر عبادتگاه های یونانی رومی، این بنا از سنگ بازالت ساخته شده است. در سال 1679 میلادی یک زمین لرزه به طور کامل این بناهای تاریخی رومیان باستان را تخریب نموده و در سال های دهه 1970 ویرانه های آن مورد بازسازی نهاده شد.

عبادتگاه آگوستوس در پولا | Temple of Augustus in Pula

عبادتگاه آگوستوس تنها ساختار باقی مانده از دادگاه اصلی رومی در پولا می باشد. این بناهای تاریخی رومیان باستان به اولین امپراتور روم، آگوستوس اختصاص یافته بوده و احتمالا در سال دوم پیش از میلاد تا سال چهاردهم میلادی و در زمان مرگ او ساخته شده است. در حکومت بیزانس این عبادتگاه به کلیسا تبدیل شده و بعده ها نیز به عنوان انبار مورد استفاده نهاده شده است. در طول دوران جنگ جهانی دوم، این عبادتگاه مورد اصابت یک بمب هوایی نهاده شد. البته که از آن موقع تا به امروز بسیاری از ساختارهای آن مورد بازسازی نهاده شده است.

میدان مسابقه لپتیس مگنا | Leptis Magna Arena

آمفی تئاتر رومی و میدان مسابقه لپتیس مگنا در سال 56 میلادی ساخته شده و در فاصله حدود یک کیلومتری از شرق شهر نهاده شده است. این میدان مسابقه می توانسته در حدود 16 هزار تماشاچی را درون خود جای داده و بر خلاف بیشتر آمفی تئاترهای رومی در پایین تر از سطح زمین ساخته شده بود.

طاق هادریان در جراش | Arch of Hadrian at Jerash

جراش یک شهر باستانی بوده که به عنوان یکی از استان های امپراتوری روم در منطقه اعراب شناخته می شده است. رومی ها امنیت و صلح را در این منطقه تضمین می نموده تا مردم آن بتوانند به موفقیت های عظیم دست یابند. امپراتور هادریان در سال های 129 و 130 میلادی از جراش بازدید نمود. طاق هادریان برای جشن دریافت حضور او بنا گشت. این طاق پیروزی در زمان ساخت خود به عنوان دروازه جنوبی شهر در نظر گرفته شده بود اما برنامه های توسعه ای جراش هرگز تکمیل نگشت.

حمام رومی | Roman Baths

حمام رومی یکی از جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی رومیان باستان بوده که در شهر انگلیسی Bath نهاده شده است. این عبادتگاه در سال های 60 تا 70 میلادی ساخته شده و مجموعه حمام های آن توسط چشمه های آب های معدنی انگلستان تامین می شده است. این مجموعه حمام ها در طول 300 سال ساخته شده اند. آبی که درون این حمام رومی جریان پیدا می نماید برای حمام کردن بسیار خطرناک می باشد. بخشی از این خطر به دلیل عبور آب از درون لوله های سربی است که هنوز نیز کار می نمایند و بخشی دیگر به دلیل بیماری های عفونی می باشد. در سال 1979 یک دختر بچه که در حال شنا کردن در آب های این حمام بود مقداری از این آب را بلعید و پنج روز پس از آن در اثر مننژیت آمیبی از جهان رفت.

طاق کنستانتین | Arch of Constantine

این بناهای تاریخی رومیان باستان در کنار کولسئوم نهاده شده است. طاق کنستانتین در سال 315 میلادی و به افتخار پیروزی امپراتور کنستانتین اول بر امپراتور ماکسنتیوس ساخته شده است. این نبرد باعث شد تا کنستانتین به مسیحیت گرایش پیدا کند. بر اساس نوشته های مورخان، کنستانتین تصور می کرد در صورتی که ارتش آن علامت صلیب را بر روی سپرهای خود قرار دهند خداوند آن ها را به پیروزی خواهد رساند.

پورتا نیگرا | Porta Nigra

پورتا نیگرا یک دروازه عظیم رومی در شهر تریر (Trier) بوده است. این دروازه از جنس ماسه سنگ خاکستری بین سال های 186 تا 200 میلادی ساخته شده است. این بناهای تاریخی رومیان باستان بخشی از سیستم چهار دروازه ای شهر بوده که هر کدام از ان ها در یک سوی شهر مستطیلی شکل نهاده شده اند. نام پورتا نیگرا در قرون وسطی به دلیل رنگ تیره سنگ های مورد استفاده بر روی آن گذاشته شده است. نام رومی اصلی این بنا حفظ نشده و باقی نمانده است.

عبادتگاه انجمن اسبیتلا | Sbeitla Forum Temples

اسبیتلا یا سوفتولا (Sufetula) یک شهر رومی زیبا بوده که در حاشیه کشور تونس واقع شده است. این شهر دارای میدان های مسطح بسیاری بوده که با اسلب های سنگی و دیواره ها احاطه شده اند. این بناهای تاریخی رومیان باستان دارای یک دروازه در یک طرف و سه عبادتگاه رومی در سوی دیگر خود می باشد. در این مکان به جای اینکه یک عبادتگاه را به سه خدای رومی ژوپیتر، جونو و مینروا اختصاص دهند، ساکنان این منطقه برای هر کدام از ان ها عبادتگاه جداگانه ای را بنا نموده اند.

ساختمان گرد گالریوس | Rotunda of Galerius

ساختمان مدور گالریوس در حال حاضر یک کلیسای یونانی ارتدکس از آگیوس جورجیوس (Agios Georgios) می باشد که به عنوان کلیسای روتندا نیز شناخته می شود. ساختار استوانه ای این بناهای تاریخی رومیان باستان در سال 306 میلادی و به سفارش تترارک گالریوس ساخته شده است. این بنا در ابتدا قرار بوده به عنوان مقبره او و یا به عنوان یک عبادتگاه مورد استفاده قرار بگیرد. قطر این استوانه به 24.5 متر می رسد. جالب است بدانید که دیواره های این بنا بیش از 6 متر قطر داشته و این یکی از دلایلی است که ساختار آن توانسته در مقابل زلزله های تسالونیکی مقاومت نماید. گنبد آجری ان نیز مسطح بوده و در ارتفاع 30 متری نهاده شده تا ساختا ری استوانه ای شکل ایجاد نماید.

پل آلکانترا | Alcantara Bridge

بر روی رودخانه تاگوس (Tagus) در آلکانترا اسپانیا، پل آلکانترا نهاده شده که شاهکار ساخت یک پل باستانی رومی می باشد. این پل بین سال های 104 تا 106 میلادی و توسط امپراتور تراجان بنا شده است. یک طاق پیروزی در مرکز پل نهاده شده و در سوی دیگر آن یک عبادتگاه به افتخار امپراتور ساخته شده است. این پل که از بناهای تاریخی رومیان باستان می باشد بیشتر از آنکه در اثر عناصر طبیعی آسیب ببیند، در جنگ ها لطمه خورده است. مورس (Moors) کوچکترین قوس را در یک سوی پل از بین برده است، در حالی که قوس دوم در سوی دیگر پل توسط اسپانیایی ها برای جلوگیری از پیشروی پرتغالی ها نابود شده است.

تئاتر رومی نارنجی | Roman Theatre of Orange

تئاتر رومی نارنجی برای مشاهده برنامه ها در قرن اول میلادی ساخته شده است. بعد از اینکه امپراتوری روم از بین رفت، تئاتر توسط یک حکم رسمی در سال 391 میلادی بسته شد زیرا کلیسا با آنچه در این مکان برگزار می شد مخالف بود و آن را نوعی فعالیت غیر اخلاقی می دانست. این تئاتر باستانی در قرن نوزدهم میلادی بازسازی شده و امروزه جشنواره اپرای تابستانی در آن برگزار می شود.

طاق سپتیمیوس سوروس در روم | Arch of Septimius Severus in Rome

طاق سپتیمیوس سوروس که از سنگ مرمر سفید ساخته شده است در انتهای شمال شرقی دادگاه روم نهاده شده و در سال 203 میلادی ساخته شده است. این بنا به افتخار پیروزی امپراتور و دو فرزندش بر پیروان اشکانیان بنا شده است. پس از مرگ سوروس فرزندان او یعنی کاراکالا و گتا در ابتدا امپراتوری های مشترکی را داشته تا اینکه در سال 212 میلادی کاراکالا برادر خود گتا را به قتل رساند. او یادبودهای برادرش را از بین برده و کتیبه هایی که به وی اشاره می کردند را از روی طاق پیروزی حذف نمود.

اوستیا آنتیکا | Ostia Antica

اوستیا بندری بوده است که در دهانه رودخانه تیبر (Tiber) واقع شده بود. اما این بندر رومی به دلیل افت سطح آب دریا در حال حاضر 3 کیلومتر با سواحل فاصله دارد. این بندر برای ساختمان های قدیمی خود که به خوبی حفظ شده است مشهور می باشد. تمامی این ساختمان ها را می توان به صورت یک داستان در طبقات آن مورد آنالیز قرار داد. راه پله های باریک و راهروها که به اتاق های کوچکی در بالای آن منتهی می شوند. البته که خانه های زیباتری با دکوراسیون هایی از سنگ مرمر نیز در آن وجود دارند.

با نگاهی ساده به امپراتوری رومی و بناهای تاریخی رومیان باستان متوجه خواهید شد که این امپراتوری با گسترش خود در سراسر اروپا و همچنین خاورمیانه و سال های بسیار حکومتی که به طور منظم داشته است توانسته آثار بسیاری را از خود بر جای بگذارد. علاوه بر این معماری های خاص رومیان و یونانی ها موجب شده تا هرچه بیشتر این ساختارهای تاریخی شگفت انگیز به نظر برسند.

منبع: www.touropia.com

آیان کتاب: مجموعه ای از بهترین کتاب های دنیا را در این مجموعه بخوانید

دبی: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: الی گشت
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10042

به "بناهای تاریخی شگفت انگیز باقی مانده از روم باستان ، بخش دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بناهای تاریخی شگفت انگیز باقی مانده از روم باستان ، بخش دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید