بحرین، واکنش گسترده فعالان به ممانعت آل خلیفه از بازگشت مسافران ایران

به گزارش کنفرانس هکا، ممانعت رژیم آل خلیفه از بازگشت شهروندان بحرینی به کشورشان به بهانه آلودگی به ویروس کورونا باعث واکنش و اعتراض گسترده فعالان این کشور شده است.

بحرین، واکنش گسترده فعالان به ممانعت آل خلیفه از بازگشت مسافران ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی بی توجهی دولت بحرین به شرایط اتباع این کشور که برای زیارات اماکن مقدس وارد جمهوری اسلامی ایران شده بودند و عدم تحمل مسئولیت های خود برای بازگرداندن این افراد به کشورشان فعالان سیاسی، رسانه ای، مدنی و حقوقی این کشور واکنش های مختلفی نشان دادند.

ابراهیم المدهون تحلیلگر و فعال بحرینی در این زمینه می گوید: مشاهده می کنیم که دولت بحرین با عدم بازگرداندن شهروندان بحرینی آنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهد و این افراد برای مدت طولانی است که در جمهوری اسلامی ایران بلاتکلیف مانده اند و حکومت بحرین با عدم پایبندی به مسئولیت های خود به وظیفه طبیعی دولت در قبال شهروندانش عمل نمی نماید.

وی ادامه می دهد: در مقابل شاهدیم کشورهای دیگری همچون کویت، قطر و امارات اقدام به بازگرداندن شهروندان خود نموده و ضمن ارائه خدمات پزشکی آنها را در قرنطینه اسکان داده اند تا از صحت و سلامت آنها اطمینان حاصل گردد. برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی پیروزی و موفقیت می کنیم، خصوصا که می دانیم هم اکنون هجوم وحشیانه ای از طرف استکبار جهانی و ابزارهای آن مانند رژیم های عربی خصوصا رژیم بحرین علیه ایران وجود دارد.

باقر درویش رئیس انجمن حقوق بشر بحرین نیز در این باره گفت: مسئولان بحرین در خصوص بیش از 2000 شهروند بحرینی که در پی انتشار کرونا در جمهوری اسلامی ایران بلاتکلیف مانده اند با بی توجهی و عدم مسئولیت پذیری فاحشی رفتار نموده است. این امر باعث شده جمع کثیری از این افراد در شرایط بسیار سختی زیر فشار روحی و بعضی زیر فشار اقتصادی به سر برند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در بحرین شاهد ناسزاگویی و به زبان راندن سخنان نفرت آمیزی علیه این شهروندان هستیم که به اِعمال ظلم و آزار و اذیت در تعامل با آنها دعوت می نمایند، عبارات و توصیفات تبعیض آمیز علیه این مسلمان شیعه به کار برده می گردد. اما خوب است بدانیم که بحرینی هایی که در ایران بلاتکلیف مانده اند از هر دو مذهب محترم شیعه و سنی هستند، اهل سنتی که برای درمان و یا ملاقات خانواده و آشناهایی که در ایران دارند و یا غیره به آنجا سفر نموده اند و یا شیعیانی که برای زیارت اماکن دینی به ایران رفته اند. این بدان معنا است که حاکمان بحرین هر جایی که به مصلحتشان باشد در حق همه شهروندان ظلم و استبداد اعمال می نمایند.

وی در سرانجام گفت: گفتنی است طبق اطلاعات به دست آمده مسئولان بحرین در نظر دارند در صورت بازگشت بحرینی ها از ایران آنها را در مکان هایی که به کمپ های پناهندگان شباهت دارد به عنوان قرنطینه اسکان دهند. این در حالی است که شاهدیم چگونه بعضی کشورهای دیگر به وظایف خود در قبال شهروندانشان عمل نموده و خدمات پزشکی و بهداشتی لازم را که باعث حفظ کرامت انسانی آنهاست فراهم آورده اند.

سید عباس شبر الموسوی مسئول واحد آزادی های دینی و مذهبی در سازمان حقوقی سلام نیز ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با بیماران و خانواده های قربانیان مبتلا به ویروس کرونا به ویژه مومنان و علما، از کادر آستان قدس رضوی که مسئولیت رسیدگی به بحرینی ها را در مشهد برعهده گرفته اند نیز سپاسگزاری نموده است.

وی در بخشی از سخنانش گفته است: از مسئولان و دولت ایران قدردانی می کنیم که سعی دارند این مشکل انسانی را حل نمایند و تلاشهای دیپلماتیک آنها برای تسهیل امر بازگشت بحرینی هایی که در ایران بلاتکلیف مانده اند ادامه دارد.

وی ادامه داد: در اینجا باید به نکته ای در این خصوص ویروس کرونا در بحرین اشاره کنیم و آن ظهور زبان و واژگان تبعیض آمیز قومی و مذهبی علیه بیماران و مسافران ایران است که این امر از انسانیت و مفاهیم اخلاقی به دور است، زبانی متعفن که حقیقت و واقعیت افراد نشر نماینده اش را فاش کرد، افرادی که به موازین اخلاقی و شرعی هیچ اعتقادی ندارند.

این فعال بحرینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: من از همه بحرینی ها و شهروندان کشورهای دیگر که در قضیه کرونا به علت سفر به مشهد و برای بازگشت به کشورهایشان مورد ظلم قرار گرفتند می خواهم که خود را درگیر این ماجراها ننمایند . آنچه در خصوص آنان اتفاق افتاده هیچ ربطی به بعد سلامتی و بهداشتی ماجرا ندارد بلکه این بیماری دستاویزی برای امور دیگر شده و به علت حماقت بعضی این بیماری تبدیل به موضوعی مذهبی و قومی شده است.

سید عباس شبرالموسوی همچنین گفت: مسئولان بحرین وظیفه دارند که هم افرادی که زبان طایفه گری را پی گرفتند مجازات نمایند و هم شهروندان بلاتکلیفی که در خارج از کشور مانده اند را به بحرین بازگردانند. این شهروندان طبق قانون اساسی بحرین دارای حق و حقوقی هستند. دولت بحرین در برابر آنان مسئول است. نباید آنان را به حال خودشان واگذارد و یا آنها را به فراموشی بسپارد. مثلا در بین این افراد هم اکنون کسانی هستند که بودجه شان تمام شده و دیگر پول کافی برای ماندن در خارج از بحرین به همراه ندارند.

وی در سرانجام گفت: این مسئولیت گریزی که از سوی مسئولان بحرین بیانگر این است که این موضوع در بحرین تبدیل به موضوعی سیاسی شده که به طور کلی مردود است.این حق شهروندان است که با کرامت و عزت کامل به کشورشان بازگردند و از رسیدگی و خدمات بهداشتی و سلامت بهره منده باشند.

شیخ محمد خجسته عضو هیئت مرکزی شورای علمای بحرین نیز در این باره گفته است: 1300 بحرینی در شهر مشهد بلاتکلیف مانده اند و رژیم بحرین به آنها بی توجهی نموده و هیچ قدمی برای بازگشت آنها به بحرین بر نمی دارد. این در حالی است که کشورهای همسایه مانند کویت و عمان و قطر پروازهای اختصاصی برای شهروندانشان در نظرگرفتند و آنها را بازگردانده و سپس برای قرنطینه آنها را در هتل های پنج ستاره اسکان دادند. اما رژیم آل خلیفه چگونه تا به امروز چگونه با شهروندان بحرین برخورد نموده است ؟

وی ادامه داد: حدود دو هزار بحرینی در ایران بلا تکلیف مانده اند و بعضی از آنها واقعا در شرایط بحرانی روحی به سر می برند. در میان آنها خانم های بارداری هستند که برای درمان احتیاجمند بازگشت به وطنشان هستند ، در میان این افراد بیمارانی هستند که داروهایشان به سرانجام رسیده و در مشهد به این داروها دسترسی ندارند. دانش آموزانی هستند که باید بازگردند، کارمندانی هستند که مرخصی هایی که برای سفر گرفته بودند به سرانجام رسیده و باید بازگردند. بعضی از این افراد مبالغ پولی که به همراه آورده بودند تمام شده، چرا که هنگامی که به مشهد آمده اند برای یک سفر یک هفته ای برنامه ریزی نموده اند و حال بیش از سه هفته و بعضی حدود یک ماه است که بلا تکلیف آنجا مانده اند و حکومت بحرین هیچ قدمی برای بازگشت آنان بر نمی دارد.

او در سرانجام تاکید نمود: گفتنی است که رژیم اجازه بازگشت و ورود بحرینی ها از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و فرانسه که کرونا در آنها منتشر شده را به راحتی و حتی بدون قرنطینه می دهد اما وقتی نوبت به ایران و عراق می رسد می گویند امکان ورود آنها وجود ندارد و یا وعده هایی داده می گردد اما در عمل چیزی دیده نشده است.

عبدالغنی الخنجر یکی از فعالان سیاسی بحرینی نیز در این خصوص گفته است: اقدام رژیم آل خلیفه که به بهانه انتشار کرونا از بازگشت بحرینی هایی که برای سفر به ایران رفته اند ممانعت می نماید ، جنایت بزرگی در حق ملت بحرین است. با این اقدام ثابت شده که آل خلیفه رژیمی بی نهایت طایفه گرا است که شایستگی حکومت بر کشوری مانند بحرین را ندارد. تنها به این علت که این افراد از مذهب مشخصی به نام تشیع هستند این رژیم نمی خواهد به آنها مساعدت و کمکی کند و به وظایف خود در قبال این شهروندان بحرین عمل نمی نماید.

علی الفایز فعال سیاسی بحرین نیز در واکنش به این موضوع گفته است: باز هم شاهد صحنه ای واضح و جدید از صحنه هایی هستیم که ملت بحرین هر ساعت، دقیقه و لحظه از آنها رنج می برند. آنچه جریان دارد سیاست انتقام جویی سازمان یافته از سوی رژیم آل خلیفه علیه ملت بحرین است.

وی ادامه داد: ما از گام هایی که دولت ایران در این راستا برداشته قدردانی می کنیم و از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که فشارهای خود را برای بازگشت عزتمندانه این عزیزان به خاک کشورشان افزایش دهد. ما اطمینان کامل داریم که جمهوری اسلامی ایران تمام رسیدگی های مورد احتیاج برای این عزیزان را انجام داده و احتیاجاتشان را بر می آورد تا آنگونه که آل خلیفه می خواهد در این مدت در ذلت به سر نبرند.

شایان ذکر است که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موضوع اتباع بحرینی باقی مانده در ایران با غیرمسئولانه خواندن رفتار دولت بحرین در قبال شهروندان خود تاکید نموده است که هم اکنون حدود 1300 نفر از شهروندان بحرینی که برای زیارت و گردشگری به ایران آمده اند به دلیل تجاهل دولت بحرین نسبت به رسیدگی به شرایطشان مجبور به اقامت طولانی و ناخواسته در ایران شده اند.

ترکیه: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

مجله دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9078

به "بحرین، واکنش گسترده فعالان به ممانعت آل خلیفه از بازگشت مسافران ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحرین، واکنش گسترده فعالان به ممانعت آل خلیفه از بازگشت مسافران ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید