اگر نگران ویروس کرونا هستید؛ طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز

به گزارش کنفرانس هکا، تهیه نان در این روزهای شیوع ویروش کرونا کووید 19 یکی از دغدغه های خانواده های ایرانی است. حالا دیگر در شهرهایی مثل قم، تهران، اصفهان، کاشان، گیلان، شهرهای استان مازندران، قزوین و شهرهای دیگر ایران ویروس کرونا تبدیل به یک اپیدمی شده و برای بسیاری از افراد بیرون آمدن از خانه برای خرید نان و از سوی دیگر رعایت مسائل بهداشتی برای تهیه نان یک نگرانی جمعی است. به همین دلیل در روزهای گذشته طرز تهیه نان بربری خانگی را به شما آموزش دادیم. اگر اهل خوردن نان بربری نیستید طرز تهیه خانگی را امتحان کنید. طرز تهیه نان لواش خانگی را در مجله خبرنگاران بخوانید.

اگر نگران ویروس کرونا هستید؛ طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز

طرز تهیه نان لواش خانگی

مواد لازم

آرد گندم: 1 لیوان فرانسوی دسته دار (لیوان فرانسوی دسته دار برای آشپزی و شیرینی پزی یک پیمانه استاندارد است)

آرد سفید: 1 لیوان فرانسوی دسته دار

نمک: 1 قاشق چایخوری سرصاف

مایه خمیر: 1 قاشق غذاخوری

شکر: 1 قاشق مرباخوری

آب ولرم: ¼ لیوان فرانسوی دسته دار برای عمل آمدن خمیر مایه

آب ولرم برای خمیر: ½ لیوان فرانسوی دسته دار

(مقدار آب ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد، بستگی به نوع آرد شما دارد، آب را تا جایی اضافه کنید که آرد تبدیل به خمیر گردد)

طرز تهیه

طرز تهیه نان لواش در منزل برای صبحانه همواره لطف خودش را دارد. حالا که این روزها تهیه نان کمی سخت شده بد نیست برای روزهای مبادا طرز تهیه خمیر نان لواش نانوایی را در خانه بلد باشید و چند بار مراحل پخت نان را امتحان کنید تا در پخت نان هم حرفه ای شوید. برای درست کردن خمیر نان لواش ابتدا خمیر مایه، شکر و ¼ لیوان آب ولرم را با هم مخلوط کنید. آب حتما باید ولرم (نه سرد و نه گرم) باشد تا خمیر مایه عمل بیاید. خمیر مایه هم باید تازه و سالم باشد تا حسابی پف کند و حجیم گردد. برای عمل آمدن خمیر مایه درب ظرف را بپوشانید و 10 دقیقه صبر کنید.

در این فاصله آرد گندم و آرد سفید را چند بار الک و با هم مخلوط کنید. نمک را اضافه کنید و آردها را هم بزنید تا حسابی مزه دار شوند. خمیر مایه عمل آمده را هم اضافه کنید. سپس کم کم آب را اضافه کنید تا مرتب با دست هم بزنید و ورز بدهید تا خمیر درست گردد. روی سطح کارتان آرد بپاشید و خمیر را روی آن بگذارید و ورز بدهید. با ورز دادن چسبندگی خمیر را بگیرید در این صورت احتیاج نیست دیگر آرد اضافه کنید چون نان سفت می گردد. 10 دقیقه زمان برای ورز دادن خمیر کافی است.

خمیر را در یک کاسه بگذارید و روی ظرف سلفون بکشید تا خمیر برسد و عمل بیاید. بهتر است خمیر یک ساعت به همین صورت در دمای محیط استراحت کند. به این ترتیب حجم خمیر دو برابر می گردد. بعد از یک ساعت دوباره خمیر را روی سطح کار بگذارید و ورز بدهید. پف خمیر را بگیرید و چانه خمیر درست کنید. یک بار دیگر باید به خمیر و این بار در حالت چانه استراحت بدهید. استراحت خمیر برای داشتن یک نان نرم و ترد بسیار اهمیت دارد. در این مرحله باید به چانه های خمیر 30 دقیقه استراحت بدهید.

دوباره روی سطح کارتان مقداری آرد بپاشید و با وردنه خمیر را باز کنید. خمیر نان لواش باید نازک و یکدست باشد. خمیر را چند بار روی دست جا به جا کنید تا کش بیاید و نازک تر گردد. روی بالشتک خمیر را بگذارید و خمیر را تا لبه های آن بکشید. برای درست کردن نان لواش باید ساج داشته باشید اما اگر ساج ندارید از پشت یک سینی یا پشت یک ماهیتابه بهره ببرید. ساج یا سینی روحی را روی شعله گاز بگذارید تا حسابی داغ گردد. شعله گاز را متوسط کنید و خمیر باز شده را روی ساج یا سینی بگذارید. وقتی یک طرف نان پخت با احتیاط آن را بردارید تا طرف دیگر نان هم بپزد. وقتی نان پخت آن را لای پارچه یا سفره بگذارید تا خشک نگردد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9177

به "اگر نگران ویروس کرونا هستید؛ طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر نگران ویروس کرونا هستید؛ طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید