انتقاد وزیر بهداشت از کمبود ماسک در بازار، تاکید وزیر صمت بر اصلاح فرآیند توزیع محصولات بهداشتی

به گزارش کنفرانس هکا، با وجود تاکید وزیر صمت بر افزایش فراوری مواد ضدعفونی کننده و ماسک، همچنان شاهد کمبود این اقلام در بازار هستیم.

انتقاد وزیر بهداشت از کمبود ماسک در بازار، تاکید وزیر صمت بر اصلاح فرآیند توزیع محصولات بهداشتی

به گزارش خبرنگار ، با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و افزایش تقاضا برای ماسک و مواد ضدعفونی نماینده شاهد کمبود این اقلام و افزایش بی سابقه قیمت آنها در بازار بودیم که این امر نارضایتی مردم و انتقاد مسئولان را به دنبال داشته است.

طی هفته ای که گذشت مسئولان وزارت صمت بر افزایش ظرفیت فراوری ماسک تاکید نمودند اما آنچه که در بازار مشهود است این مشکل همچنان وجود دارد و بر این اساس امروز وزیر بهداشت در نامه ای به وزیر صنعت ضمن گلایه از کمبود ماسک در مراکز بهداشتی بیان کرد: متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنیده احتکار ماسک را با قیمت 10 برابری می فروشند.

متن نامه وزیر بهداشت به وزیر صمت به توضیح زیر است:

اما امشب وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این موضوع تاکید نمود: فرآیند توزیع اقلام بهداشتی، ضد عفونی نماینده و ماسک، احتیاجمند اصلاح و بازبینی جدی است و وزارت صمت آمادگی کامل دارد تجربیات خود را در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دهد.

رضا رحمانی اضافه نمود: همزمان با اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه های مسئول در خصوص بیماری کرونا، ستادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور همه عوامل مرتبط، تشکل های بخش خصوصی، انجمن ها و فراورینمایندگان تشکیل و اقلام کالایی مورد احتیاج جهت فراوری و تامین به میزان کافی مورد توجه و رصد قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: البته پیش از این نیز، شرکت های فراوری نماینده محصولات بهداشتی، ضد عفونی نماینده و ماسک، فعالیت خود را زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو انجام داده و و ما بر اساس مسئولیتمان، برای حفظ فرایند فراوری این واحد ها ورود کردیم و پیگیر افزایش فراوری در این بخش هستیم.

رحمانی توضیح داد: با توجه به تعداد واحد های صنعتی فعال در حوزه شوینده بهداشتی، خوشبختانه هیچ مسئله ای در سطح کشور وجود ندارد و به میزان کافی برای عرضه در سطح بازار، فراوری و تامین می گردد.

وی اضافه نمود: در بخش ضدعفونی نماینده ها نیز در تامین مواد اولیه به خصوص الکل مسائلی بود که سریعاً با هماهنگی سازمان غذا و دارو، واحد هایی که می توانستند در این بخش مجوز فعالیت دریافت نمایند را مورد حمایت قرار دادیم و پروانه فعالیت شان را صادر کردیم و از ابتدای اسفند ماه افزایش 2 برابری فراوری در این حوزه داریم.

وزیر صمت بیان کرد: این فرایند تداوم دارد و در این مدت با هماهنگی سازمان غذا و دارو، 107 مجوز نیز برای تغییر محصول از آرایشی به مواد شوینده و بهداشتی و ضد عفونی نماینده صادر شده و به قید فوریت نیز پروانه فعالیت آن ها اعطا شده تا احتیاج مصرف نمایندگان در کشور با مسئله ای روبرو نگردد.

رحمانی گفت: با توجه به دغدغه های مطرح شده در خصوص تامین مواد اولیه بعضی اقلام بهداشتی، شوینده و همچنین ضد عفونی نماینده، با انجمن های تخصصی مرتبط نیز جلسات مستمری برگزار و هماهنگی لازم صورت گرفته و خوشبختانه هم اکنون در تامین مواد اولیه اعم از الکل مسئله ای نداریم و مسائل چند روز گذشته نیز صرفاً به واسطه شوک تقاضا بوده و با ادامه فرایند حاضر در فراوری حتی در روز های آینده، با مازاد فراوری نیز روبرو خواهیم شد.

وی اضافه نمود: در خصوص ماسک تنفسی که به عبارتی بیشترین دغدغه ها مربوط به تأمین آن است، ظرفیت فراوری کشور به نسبت تقاضای چند برابری روز های اخیر و با توجه به فراوری پایین، کمبود هایی وجود داشته و با لحاظ اعلام احتیاج 80 میلیونی وزیر بهداشت برای ماسک، علیرغم اینکه فراوری این محصول 2 برابر و حتی 3 برابر شرایط معمول شده است؛ در این خصوص با مساعدت دولت و تخصیص ارز دولتی از سوی بانک مرکزی، واردات در سریعترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفته است.

رحمانی اضافه نمود: البته با توجه به کشفیات متعدد و قابل توجه انبار های احتکاری این کالا از سوی تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها و تحویل موارد به هیات امنای ارزی وزارت بهداشت، با توزیع این اقلام مشکل موجود تا حدودی مرتفع می گردد.

وی در خصوص پیشنهاد عجیب تهیه 200 میلیون ماسک توسط بعضی واسطه ها به وزیر بهداشت و درمان، توضیح داد: در این مورد ضرورت دارد قوه قضاییه و دادستانی کل که تا به امروز همراهی خوبی در موارد مشابه داشته اند، ورود نمایند و البته وزارت صمت نیز آمادگی دارد با تمام توان با این سودجویان برخورد کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید نمود: فرآیند توزیع اقلام بهداشتی مورد نظر، احتیاجمند اصلاح جدی است و حتما باید به مردم عزیز اطلاع رسانی گردد تا برای تهیه ملزومات بهداشتی مورد احتیاج خود به مراکز بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه نمایند.

رحمانی گفت: وزارت صمت به عنوان همکار وزارت بهداشت، هر نوع همراهی در این خصوص را وظیفه خود می داند و البته انتظار می رود در خصوص گروه های مردمی اولویت دار برای تقاضا و بهره مندی از ماسک، آگاهی سازی کافی نیز انجام گردد.

وی اضافه نمود: بخش فراوری کشور علیرغم محدودیت های موجود، برای ادای دین در این شرایط، تمام توان خود را به کار بسته است و در مواردی شاهد آن هستیم که کارگران واحد های ما در اقدامی کاملا قابل ستایش، بیش از 2 هفته است که به طور مستمر در محل واحد فراوریی خود حاضر و در حال فعالیت هستند.

وبلاگ پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

کالارنا: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8963

به "انتقاد وزیر بهداشت از کمبود ماسک در بازار، تاکید وزیر صمت بر اصلاح فرآیند توزیع محصولات بهداشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد وزیر بهداشت از کمبود ماسک در بازار، تاکید وزیر صمت بر اصلاح فرآیند توزیع محصولات بهداشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید