اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از فناوری های نوین کشاورزی، کنترل رنجره نخلستان ها

به گزارش کنفرانس هکا، رییس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ایران یک سوم متوسط بارندگی و سه برابر متوسط جهان با تعریق روبرو است، گفت: ما به منظور توسعه کشاورزی، خوداتکایی و پایش و کنترل آفات می توانیم با استفاده از پهپادها چالش ها را مرتفع کنیم و در این راستا این وزارتخانه از تمام فناوری های کاربردی شرکت های دانش بنیان در این حوزه حمایت خواهد نمود.

اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از فناوری های نوین کشاورزی، کنترل رنجره نخلستان ها

به گزارش خبرنگاران، دکتر عباسی امروز در گردهمایی فناورانه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های حوزه محصولات و خدمات پهپادی با اشاره به تنوع آب و هوایی در ایران گفت: ایران یک سوم متوسطه بارندگی جهان و سه برابر متوسط جهان با تعریق و تبخیر آب روبرو است که این اعداد نشان می دهد ایران در اقلیم خشک قرار گرفته است.

وی با بیان این که از سوی دیگر ایران دارای خاک قدیمی است و مواد مغزی در آن پایین است، ادامه داد: از این رو ما نیازمند به کارگیری فناوری های نوین مانند پهپادها در توسعه کشاورزی هستیم و ما نیز در وزارت جهاد کشاورزی حامی تمام فناوری های راهبردی که بتواند میزان بهره وری را افزایش دهد، هستیم.

عباسی با تاکید بر این که ما از هر فناوری که منجر به کاهش مصرف کود، آب و سایر عوامل فراوری گردد، به طور جدی حمایت می کنیم، خاطر نشان کرد: در مدت پنج سال گذشته به میزان 8200 میلیارد تومان سرمایه گذاری و تسهیلات در مکانیزاسیون بخش کشاورزی اجرا شده است و از این طریق تراز بخش کشاورزی به سمت بهبود رفته، به گونه ای که در بعضی از زمینه ها مانند گندم و برنج به خودکفایی رسیده ایم.

رییس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی یکی از عوامل موثر در ایجاد خودکفایی را استفاده موثر از فناوری ها دانست و یادآور شد: ما دیگر نمی توانیم با فناوری های گذشته عملیات گسترده کشاورزی انجام دهیم که نمونه آن را می توان در اجرای عملیات سم پاشی اشاره نمود.

وی با اشاره به سم پاشی سنتی گفت: با استفاده از سم پاش های معمولی و 400 لیتر آب می توان پنج تا شش هزار هکتار از اراضی کشاورزی را سم پاشی کرد و این در حالی است که در بعضی از مناطق که دیم کاری رایج است، آب کافی حتی برای استفاده روزمره وجود ندارد، ولی استفاده از پهپادها در سم پاشی علاوه بر این که می توان در مدت زمان کمتری 40 تا 50 هکتار از اراضی را سم پاشی کرد، قادر است در ارتفاع مناسب از سطح زمین و داشتن یکنواختی در قطرات و ذرات در مزارع سم پاشی کند.

عباسی با اشاره به هجوم ملخ ها در کشور اظهار کرد: از آنجایی که کشورهای همسایه برای دفع این آفات اقدامات موثری انجام نداده بودند، ما با استفاده از پهپادها توانستیم این آفات را کنترل کنیم، اما از سوی دیگر ما برای توسعه کاربردهای فناوری های نوین با مخالفانی روبرو هستیم.

رییس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که این وزارتخانه علاقه مند به توسعه این فناوری ها در بخش کشاورزی است، ادامه داد: ما قول همکاری با شرکت هایی را می دهیم که بتوانند فناوری های موثر و کاربردی در بخش کشاورزی ارائه دهند، ما برای چنین فناوری هایی بدون محدودیت 80 درصد قیمت فناوری تسهیلات اعطا خواهیم کرد.

عباسی با بیان این که ما برای اعطای این تسهیلات محدودیتی نداریم، از همکاری با بانک کشاورزی اطلاع داد و گفت: علاوه بر آن ما در حوزه استانداردها برای این فناوری ها با محدودیت هایی روبرو هستیم که در شرکت های فعال در این زمینه درخواست همکاری به منظور تدوین استانداردها و برطرف تنگناها را در این زمینه داریم.

وی با اشاره به وجود 2400 میلیون هکتار باغ در کشور، اظهار کرد: از این میزان یک میلیون و 500 هزار هکتار باغات به صورت سنتی اداره می شوند، به گونه ای که امکان ورود ماشین آلات در آن ها وجود ندارد؛ از این رو ما نیازمند توسعه کاربردهای پهپادها در این زمینه هستیم.

رییس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به چالش های کشور در زمینه کشت خرما، گفت: زنجره ای به عنوان آفت خرما به شمار می رود که این زنجره در نوک درختان خرما که 12 تا 18 متر ارتفاع دارند، قرار می گیرد که امکان استفاده از فناوری های موجود مانند هواپیما به دلیل استقرار بعضی از نخلستان ها در مجاورت دامداری ها و یا مناطق مسکونی فراهم نیست، ولی دفع این آفات با استفاده از پهپادها می تواند موثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5718

به "اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از فناوری های نوین کشاورزی، کنترل رنجره نخلستان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از فناوری های نوین کشاورزی، کنترل رنجره نخلستان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید