اروپا فقط برای منافع خود اصرار به ماندن ایران در برجام دارد

به گزارش کنفرانس هکا، کارشناس مسائل اروپا و آمریکا گفت: کوشش های اروپا طی دو سال گذشته برای باقی ماندن ایران در برجام، برای منافع خودش است.

اروپا فقط برای منافع خود اصرار به ماندن ایران در برجام دارد

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

سید رضا میرطاهر کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفت و گو با ، با اشاره به اظهارات هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر انجام دومین تراکنش اینستکس طی روز های آینده، گفت: مطابق توافق هسته ای برجام قرار بود اعضای 1+5 ضمن برطرف تحریم ها علیه ایران، تسهیلاتی را در راستای ایجاد ارتباطات و تعاملات تجاری، بانکی و مالی برای ایران فراهم نمایند.

او اضافه نمود: با خروج آمریکا از برجام در می 2018 و اعمال مجدد تحریم های یکجانبه علیه تهران، اولا این گروه تبدیل به 1+4 شد و ثانیا یکی از وظایف اصلی به ویژه سه عضو اروپایی آن یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس این شد که بتوانند در زمینه کاهش تاثیر تحریم های آمریکا به ایران یاری نمایند و به همین دلیل اتحادیه اروپا بعضی گام ها را بیان کرد که آخرین آن ایجاد یک ساز و کار ویژه تبادل مالی و تجاری با ایران موسوم به اینستکس بود.

میرطاهر با اشاره به انفعال اتحادیه اروپا مقابل توافق هسته ای ادامه داد: متاسفانه طی یک سال و نیم گذشته گام چندانی برای تحقق این ساز و کار برداشته نشد و اساسا دلیل اینکه ایران هم متقابلا در پنج گام تعهدات برجامی خود را به طور کامل لغو کرد، همین کم کاری اروپایی ها بود.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا اضافه نمود: اکنون اروپایی ها به تکاپو افتاده اند و در حدود دو هفته پیش هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان بیان کرد نخستین تراکنش در چارچوب اینستکس صورت گرفته است؛ البته مبلغ آن بسیار ناچیز بود و مجددا هایکو ماس بیان کرد که قرار است دومین تراکنش اینستکس انجام بگیرد.

: ایران تفسیر یکجانبه فرانسه و انگلیس از قطعنامه 2231 را قویا رد کرد

او ادامه داد: اینکه این تراکنش ها تا چه حد از اهمیت برخوردارند و تا چه حدی می توانند احتیاج های فوری ایران به کالا های اساسی و تجهیزات پزشکی برای مبارزه با کرونا را برطرف نمایند، محل تردید است.

میرطاهر اظهار کرد: البته اروپا در راستای منافع خود طی دو سال گذشته کوشش زیادی در راستای تشویق ایران انجام داده تا همچنان در برجام باقی بماند؛ اما تا زمانی که اقدامات موثر و مشخصی از جانب تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا برای تحقق وعده هایشان صورت نگیرد، عملا نمی گردد به بقای برجام امید چندانی داشت.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به نزدیکی انتخابات 2020 ریاست جمهوری ایالات متحده شرح داد: به نظر می رسد با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2020 برگزار خواهد شد همچنین با توجه به همه گیری کرونا در ایالات متحده و اوضاع بسیار سخت مالی این کشور امید ترامپ برای ریاست جمهوری مجدد کاهش پیدا نموده است.

او در سرانجام تاکید نمود: شاید یکی از امید های اروپایی ها این باشد که بتوانند به نحوی بقای برجام را حداقل تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حفظ نمایند تا در صورت انتخاب یک رئیس جمهور دموکرات یعنی جو بایدن، اوضاع تغییر نموده و آمریکا بار دیگر به برجام بازگردد؛ اما به هر حال تا زمانی که شرایط تغییر نکند نمی توان امید داشت که اروپایی ها بتوانند ایران را متقاعد نمایند به اجرای مجدد تعهدات برجامی خود بازگردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10305

به "اروپا فقط برای منافع خود اصرار به ماندن ایران در برجام دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا فقط برای منافع خود اصرار به ماندن ایران در برجام دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید