ادامه اعتراض ها به انتخاب پیتر هاندکه

به گزارش کنفرانس هکا، اهدای جایزه نوبل ادبیات 2019 به پیتر هاندکه در کنار انتقادهای جمعی از نویسندگان، اعتراض کشورهای آلبانی، بوسنی و کوزوو و جمعی از خویشاوندان قربانیان نسل کشی سربرنیتسا را نیز به دنبال داشت.

ادامه اعتراض ها به انتخاب پیتر هاندکه

به گزارش خبرنگاران به نقل از فرانس 24، اعتراض ها به انتخاب سال جاری آموزشگاه نوبل در کشورهایی که از پیتر هاندکه همیشه به عنوان یکی از هواداران اسلوبودان میلوشویچ رئیس جمهور سابق صربستان یاد می گردد، ادامه دارد.

ادی راما نخست وزیر آلبانی در واکنش به انتخاب پیتر هاندکه به عنوان برنده جایزه نوبل سال 2019 در صفحه توئیتر خود نوشت: هرگز فکر نمی کردم برای یک جایزه نوبل احساس تهوع به من بدهد. اتخاذ این تصمیم ناشایست از سوی یک آموزشگاه اخلاق مدار همچون آموزشگاه نوبل، شرم را به شکل دیگری معرفی کرد. نه ما نمی توانیم تا این حد نسبت به نژادپرستی و نسل کشی بی تفاوت باشیم.

Sefik Dzaferovic یکی از سیاستمداران مسلمان کشور بوسنی انتخاب هاندکه به عنوان برنده سال جاری جایزه نوبل ادبیات را شرم آور توصیف کرد. نرمین تولیک بازیگر اهل کشور بوسنی که در جریان محاصره سارایوو توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی به شدت آسیب دیده بود نیز از این انتخاب انتقاد کرد.

واکنش ها در کشور کوزوو نیز تفاوت چندانی نداشت. هاشم تاچی رئیس جمهور این کشور در حساب توئیتر خود نوشت: انتخاب آموزشگاه نوبل درد بسیاری را برای قربانیان بی شمار به دنبال داشت.

Koha Ditore یکی از روزنامه های مهم این کشور هم درباره انتخاب هاندکه نوشت: حامی میلوشویچ و کسی که نسل کشی صرب ها را همیشه انکار نموده است، جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.

روزنامه های صربستان اما در واکنش به این انتخاب گفتند: جایزه نوبل ادبیات به یکی از دوستان صرب ها رسید که از سال 2012 از اعضای آموزشگاه علوم و هنر این کشور بوده است.

در این بین انجمن مادران سربرنیتسا - انجمنی متشکل از خویشاوندان کسانی که در نسل کشی سربرنیتسا جان خود را از دست داده اند - از آموزشگاه نوبل می خواهد جایزه نوبل ادبیات را از هاندکه پس بگیرد.

مدیر این انجمن در گفت وگو با الجزیره اعلام کرد: اهدای چنین جایزه ای به فردی که نفرت پراکنی می نماید و در نوشته هایش دروغ پردازی نموده، توهین به این انجمن است.

پیتر هاندکه در مراسم تدفین اسلوبودان میلوشویچ رئیس جمهور سابق صربستان حضور یافت و با صرب ها در جنگ یوگسلاوی در دهه 90 میلادی ابراز همدردی کرد.

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kalarena.com: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6449

به "ادامه اعتراض ها به انتخاب پیتر هاندکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه اعتراض ها به انتخاب پیتر هاندکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید