آیا خدمات دندان پزشکی خطر ابتلا به کوویدـ19 را افزایش می دهند؟

به گزارش کنفرانس هکا، نتایج یک مطالعه نشان داد که آمار ابتلای قطعی کادر درمان دندان پزشکی در سه ماه اول اپیدمی کوویدـ19 در ایران کم بوده و این موضوع می تواند به دلیل ضدعفونی محیط و استریلیزاسیون و استفاده از وسایل حفاظت باشد..

آیا خدمات دندان پزشکی خطر ابتلا به کوویدـ19 را افزایش می دهند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، انتقال ویروس کرونا به وسیله ورود قطرک های ناشی از عطسه، سرفه و نفس های فرد آلوده به دهان، بینی و چشم صورت می گیرد. هنگام ارائه خدمات دندان پزشکی مقادیر زیادی آئروسل فراوری می گردد. آئروسل ها ذرات بسیار کوچکی اند که تا فواصل دور می توانند در هوا پخش شوند.

افراد ممکن است در دوره نهفتگی بیماری کوویدـ19 و زمانی که از بیماری خود آگاهی ندارند، به دندان پزشکی مراجعه نمایند. در طول مدت انجام خدمات دندان پزشکی به دلیل ارتباط مستقیم و نزدیک دندان پزشک و بیمار، امکان تماس با مقادیر زیاد قطرات و آئروسل های آلوده و نیز تماس های مکرر با بزاق و خون احتمال انتقال بیماری کوویدـ19 وجود دارد.

به همین دلیل پژوهشگران دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد، در مطالعه ای به ارزیابی میزان و شدت ابتلای کادر درمان دندان پزشکی به کوویدـ19 در سه ماه ابتدایی شیوع ویروس کرونا و در دوره قبل و بعد از قرنطینه پرداختند.

این مطالعه به روش توصیفی و با استفاده از پرسش نامه آنلاین انجام شد و 1100 نفر به صورت اختیاری و آگاهانه اقدام به پاسخ گویی کردند. پرسش نامه از 6 اردیبهشت 1399 به مدت دو هفته در دسترس کادر درمان نهاده شد.

سن شرکت نمایندگان در این آزمون 18 تا 75 سال بود و 516 زن و 580 مرد در این پژوهش شرکت داشتند و با توجه به این که 75 درصد از افراد در اسفندماه دارای فعالیت شغلی بودند فقط 2 درصد از افراد به طور قطعی به کوویدـ19 مبتلا شدند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه، میزان کار در اسفند با گذشت از هفته اول به چهارم کاهش داشته است که این امر می تواند به دلیل اخبار دریافتی از رسانه های مختلف و موج اول شیوع بیماری به همراه ترس از ابتلا و انتقال بیماری باشد. یک چهارم افرادی که در این مطالعه شرکت کردند در هفته اول اردیبهشت کار بالینی را شروع کردند و نیمی از افراد اعلام کردند در آن موقع فعالیت شغلی نداشتند.

نتایج نشان داد اکثریت افراد شرکت نماینده در مطالعه وجود ابتلا به بیماری را در خانواده و آشنایان خود گزارش نکردند و حدود 84 درصد از افرادی که دارای ابتلا در خانواده بودند هرگونه تماس با فرد بیمار را نفی کردند.

به گفته محققان این پژوهش، 76 درصد افرادی که دارای علائم و نشانه های بیماری بودند پیگیری پزشکی برای وجود یا نفی ابتلا را انجام ندادند. پس می توان این گونه نتیجه گیری کرد که شرایط پزشکی آن ها به صورت حاد و نگران نماینده نبوده است و فقط 24 درصد علائم نگران نماینده و حتی نگرانی ذهنی در خصوص ابتلا به کوویدـ19 وجود داشته که از لحاظ درصد ابتلا کادر دندان پزشکی معنی دار نیست.

طبق نتایج این مطالعه، میزان ابتلا به کوویدـ19 در سرامیست ها بیشتر از سایر گروه های مرتبط با دندان پزشکی بود. سرامیست ها متخصصانی هستند که در لابراتوارهای دندان سازی پروتزهای دندانی را می سازند. به گفته محققان، این موضوع نشان می دهد گروه های درمانی در مطب های دندان پزشکی امکانات بیشتری برای ضدعفونی کردن و مراقبت از خود انجام می دهند و باید در پروتکل های مراقبتی در لابراتوارها به دلیل پخش ذرات و جابه جایی قالب های بیمار بازنگری گردد.

پژوهشگران این تحقیق می گویند: انجام مراحل ضدعفونی محیط و استریلیزاسیون و همچنین استفاده از وسایل شخصی از قبیل ماسک های جراحی، عینک و دستکش به صورت معمول می تواند در جلوگیری از گسترش بیماری و ابتلا موثر و مفید باشد. مطالعات و آنالیز های تخصصی بیشتری در این زمینه ضروری است و توصیه می گردد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 11266

به "آیا خدمات دندان پزشکی خطر ابتلا به کوویدـ19 را افزایش می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خدمات دندان پزشکی خطر ابتلا به کوویدـ19 را افزایش می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید