آیا برنج دوباره گرم شده می تواند باعث مسمومیت غذایی گردد؟

به گزارش کنفرانس هکا، چه بایدها و نبایدهایی درباره برنج پخته شده مطرح است؟ نشریه گاردین با آنالیز نحوه پخت و شیوه نگهداری، سراغ کارشناسان رفت تا نظر آن ها را جویا گردد. بعضی معتقدند که خوردن برنج پخته شده پس از مدتی ماندن خطرناک است، مگر اینکه بلافاصله سرد شده باشد اما کسانی نیز با تکیه به مصونیت ظاهری، این هشدارها را نادیده می گیرند و مسئله ای هم ندارند.

آیا برنج دوباره گرم شده می تواند باعث مسمومیت غذایی گردد؟

آیا برنج دوباره گرم شده می تواند باعث مسمومیت غذایی گردد؟

پاسخ کوتاه به این پرسش مثبت است البته معمولا شیوه گرم کردن مجدد نیست که مشکل ساز است بلکه شیوه های بد نگهداری را باید مقصر دانست. چنانکه هارولد مکگی، کارشناس خبره مواد غذایی در کتاب خود درباره غذا و پخت وپز اشاره می نماید: برنج خام تقریبا همواره حامل هاگ های خفته باکتری باسیلوس سرئوس (Bacillus cereus) است که سموم قوی گوارشی فراوری می نماید و می تواند باعث مشکل گردد، هرچند خوشبختانه در مقایسه با سایر انواع مسمومیت غذایی عوارض نسبتا خفیفی دارد.

این هاگ ها حتی می توانند در فرایند پخت هم زنده بمانند بنابراین هر چه برنج پس از پخت مدت طولانی تری در دمای اتاق نگهداری گردد، احتمال رشد باکتری ها در آن افزایش می یابد. مکگی توصیه می نماید که برای جلوگیری از رشد باکتری ها، برنج پخته شده را تا چهار ساعت پس از پخت سرد کنید البته سرویس سلامت عمومی انگلیس (NHS) احتیاط بیشتری به خرج می دهد و می گوید باید هرچه سریع تر آن را خنک کنید و ظرف یک ساعت پس از پخت در یخچال قرار دهید بعلاوه توصیه می نماید که برنج پخته شده را پس از 24 ساعت دور بریزید و هنگام گرم کردن دوباره، مطمئن شوید که تمام قسمت های آن داغ می گردد. مکگی دمای 73 درجه سانتیگراد یا بالاتر را برای این امر توصیه می نماید.

در حالت ایده آل، برنج را بلافاصله پس از پخت صرف کنید. اگر آن را برای وعده دیگری آماده نموده اید، حتما در اسرع وقت خنک کنید و در یخچال بگذارید.

برنج پخته شده را بیش از یک روز در یخچال نگه ندارید و هیچگاه آن را بیش از یک بار گرم نکنید.

نشانه های مسمومیت غذایی ناشی از برنج پخته

به گزارش ایندیپندنت، اگر برنج پخته شده ای که صرف می کنید حاوی باکتری باسیلوس سرئوس باشد، ممکن است بین 30 دقیقه تا شش ساعت پس از صرف غذا احساس تهوع کنید یا شش تا 15 ساعت پس از آن به اسهال دچار شوید. این عوارض نسبتا خفیف است و معمولا حدود 24 ساعت طول می کشد. در صورت ادامه عوارض و نشانه های مسمومیت احتمالی به پزشک رجوع کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 فروردین 1403 بروزرسانی: 7 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16292

به "آیا برنج دوباره گرم شده می تواند باعث مسمومیت غذایی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برنج دوباره گرم شده می تواند باعث مسمومیت غذایی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید