آمار عملکرد وزارت میراث فرهنگی در سال 99 منتشر شد

به گزارش کنفرانس هکا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، آمار عملکرد وزارت میراث فرهنگی در سال 99 منتشر شد.

آمار عملکرد وزارت میراث فرهنگی در سال 99 منتشر شد

سالنامه آماری وزارت میراث فرهنگی در سال 99 برای رفع نیازهای آماری تصمیم گیران و فعالان تهیه و منتشر شد. در این سالنامه به عملکرد و آمارهای مربوط به بخشهای مختلف و زیرمجموعه های این وزارتخانه پرداخته شده است.

در این سالنامه آماری ضمن تعریف هر یک از کلمات تخصصی و توضیح آنها، جداول و نمودارهای حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری، توسعه منابع، نیروی انسانی، واحدهای تابعه از جمله صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی، شرکت توسعه گردشگری و.... آمده است.

در بخش مربوط به موزه ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی، بیشتر از هر چیزی به آمار موزه ها، ساماندهی اشیا پرداخته شده و در بخش مربوط به آثار و حفظ احیای آنها نیز ثبت میراث ناملموس و طبیعی مدنظر قرار گرفته است. تعداد گردشگران ورودی و خروجی از کشور به تفکیک های مختلف بخش عمده ای از فصل مربوط به گردشگری را به خود اختصاص داده است. تعداد و ظرفیت تأسیسات گردشگری بخش دیگر این فصل از سالنامه آماری است.

اما در بخش سوم نیز که به صنایع دستی اختصاص دارد، حضور در نمایشگاه های گردشگری خارجی و صدور پروانه های تولید کارگاهی، صادرات صنایع دستی و ثبت شهرهای صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم با عنوان مجلس، حقوقی و استانها نیز عملکرد این اداره کل تشریح و تعداد جرایم علیه میراث فرهنگی در قالب نمودارهایی اعلام شده است. در حوزه توسعه مدیریت و منابع هم به تشکیلات و تحول اداری، برنامه ریزی و بودجه و تسهیلات و کارآفرینی ها پرداخته شده است.

در حوزه وزارت نیز عملکرد روابط عمومی و بازرسی و پاسخگویی به شکایات پرداخته شده و جدولی از عملکرد شرکت تعاونی حامیان میراث فرهنگی منتشر شده است و به حوزه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز تنها به نمودار انجام سرویس های امداد خودرو و اعطای مجوز برگزاری مسابقه اتومبیلرانی پرداخته اند. این در حالی است که کانون فعالیت های گسترده دیگری نیز انجام می دهد اما گزارشی از آنها در این سالنامه نیامده است.

همچنین اگرچه به جدول قراردادهای شرکت توسعه گردشگری پرداخته شد اما درباره صندوق احیا و بهره برداری بناهای تاریخی، تنها بناهای افتتاح شده در سال 99 را منتشر کرده اند. این بخش از آمار مربوط به خانه های افتتاح شده نیز به نظر می رسد صحیح نیست، چون به عنوان مثال افتتاح خانه منوچهری آمل را جز آمار سال 99 محاسبه کرده اند درحالیکه این خانه سال 96 افتتاح شده و هنوز هم مشغول بکار است!

از طرفی بخش مهمی از فعالیت های این صندوق که واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی است هیچ بخشی از این سالنامه آماری را به خود اختصاص نداده و گزارشی نیز از فعالیت های آن ارائه نداده است.

برای بخش مربوط به شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز به فعالیت های این شرکت در حوزه مجریان فعال در حوزه خانه مسافرها، مجوزهای صادر شده برای آنها، مراکز تجهیز شده به بلیت الکترونیکی اشاره شده است. این شرکت نیز با توجه به آنکه مسئولیت های متعددی را به عهده گرفته، چندان جایگاهی در این سالنامه ندارد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی فصل هفتم را به خود اختصاص داده است. در این فصل به جدول فراوانی مدیریت و جانمایی آثار باستانی ایران در سال 99 و خدمات آزمایشگاهی ارائه شده در داخل و خارج پژوهشکده پرداخته شده است؛ پژوهشگاهی که فعالیت های مطالعاتی گسترده ای دارد و باید بخش های مختلف آن نیز در این گزارش نمود بیشتری پیدا میکردند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13903

به "آمار عملکرد وزارت میراث فرهنگی در سال 99 منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار عملکرد وزارت میراث فرهنگی در سال 99 منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید