شروع پرداخت تسهیلات کرونا از شنبه آینده

به گزارش کنفرانس هکا، عیسی منصوری در نشست تشریح جزییات پرداخت تسهیلات کرونا اظهار کرد:تا کنون 75 هزار پرونده در بانک های بیست گانه کشور تشکیل و در توافق با بانک مرکزی انتخاب شده است. از روز سه شنبه افراد متقاضی ثبت نام نموده در سامانه که پرونده هایشان به بانک معرفی شده باید به شعبی که خودشان در سامانه معرفی و اعلام نموده اند مراجعه و تسهیلات خود را دریافت نمایند.

شروع پرداخت تسهیلات کرونا از شنبه آینده

مساعدت با وام گیرندگان و پرهیز از هرگونه سخت گیری

به گزارش ایسنا، وی توضیح داد: طی رایزنی های اجرا شده مقرر شد تا در دریافت ضمانت از افراد تسهیلات و مساعدت لازم صورت گیرد و سختگیری نگردد.

معاون اشتغال وزیر کار در ادامه از برداشته شدن شرط حفظ اشتغال تمام نیرو های کار برای پرداخت وام اطلاع داد و گفت: پیش از این مقرر شده بود که در صورت حفظ 90 درصد اشتغال تسهیلات کرونا به بنگاه ها پرداخت گردد که در حال حاضر این شرط برداشته شده و اگر بنگاهی حتی یک نفر را حفظ نموده باشد به ازای نیروی کار شاغل تسهیلات دریافت می نماید.

منصوری در عین حال از دستور کار امروز ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از کسب و کار ها و مشاغل بیمه نشده اطلاع داد و گفت: در صورت نهایی شدن با همکاری دستگاه های تخصصی مربوطه برای آن ها هم ارسال پیامک صورت خواهد گرفت و امکان ثبت نام آن ها فراهم شده است.

ثبت نام 228 هزار نفر در سامانه کارا

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار توضیح داد: تا به امروز 228 هزار نفر از افراد و بنگاه ها در سامانه کارا ثبت نام کردند که از این تعداد 126 هزار بنگاه واجد شرایط بوده و 238 هزار نفر مشمول حمایت به وسیله تسهیلات قرار گرفته اند.

پرداخت وام 6 میلیون تومانی به رانندگان مسافربری و برون شهری

منصوری به میزان وام و تسهیلات پرداختی اشاره نمود و گفت: در این زمینه سه نوع پرداخت تسهیلات داریم اول وام 16 میلیون تومانی به بنگاه هایی که به دستور دولت و به اجبار تعطیل شده اند مثل سینما ها که به ازاری هر کارکن 16 میلیون تومان وام به این کسب و کار ها پرداخت می گردد؛ دوم وام 12 میلیون تومانی به بنگاه های شدیدا آسیب دیده از کرونا که به ازای هر نفر کارکن مبلغ 12 میلیون تومان وام در اختیار واحد کسب و کار قرار می گیرد و سوم، تسهیلات 6 میلیون تومانی که برای رانندگان مسافری و برون شهری جاده ای درنظر گرفته شده است.

ضمانت های لازم برای دریافت وام کرونا

وی درباره ضمانت های دریافتی برای تسهیلات مذکور گفت: طی رایزنی های اجرا شده برای کسانی که رقم وامشان زیر 16 میلیون تومان باشد تنها سفته یا چک کفایت می نماید، برای تسهیلات 16 تا 48 میلیون تومانی سفته با یک ضامن، تسهیلات تا 160 میلیون تومان سفته با دو ضامن، تسهیلات 160 تا 200 میلیون تومان سفته با سه ضامن و بالاتر از 200 میلیون تومان با عده ای که با بانک توافق می گردد تسهیلات در اختیار بنگاه گذاشته می گردد.

حمایت از بنگا های فاقد کد بیمه و نیروی کار بیمه نشده

معاون اشتغال وزیر کار در بخش دیگری از اظهارات خود تعداد بنگاه های آسیب دیده از کرونا را دو میلیون و 200 هزار بنگاه ذکر کرد که در بردارنده حدود 6 میلیون اشتغال است و اضافه نمود: این تعداد بنگاه، یک میلیون و 200 هزار بنگاه دارای کد بیمه هستند و به وسیله اطلاعاتی که در تامین اجتماعی داشتیم، آن ها را شناسایی و نیروی کار تحت پوشش آن ها را احصا کردیم و یک بخش از بنگاه ها دارای کد بیمه نیستند و نیروی کار آن ها در کارگاه تحت پوشش بیمه نبودند که آن ها را به طور جداگانه پیگیری می کنیم و قرار است که امروز در ستاد مالی کرونا نحوه حمایت از این کسب و کار ها و بنگاه ها آنالیز و معین گردد.

منصوری متذکر شد: از 6 میلیون نفری که متأثر از کرونا هستند 2 میلیون و 800 هزار نفر فاقد بیمه و 3 میلیون و 200 هزار نفر بیمه شده اند. این افراد چند دسته هستند به این صورت که یا خویش فرما هستند یا رابطه کارکنی-کارفرمایی بین آن ها وجود دارد که قابل اثبات نیست و یا رابطه کارکنی-کارفرمایی وجود داد که قابل اثبات است و ما برای حمایت از این افراد دستورالعملی را تهیه و امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نهایی خواهیم رساند.

حذف شرط حفظ تمام کارگران در بنگاه ها

وی در مورد حذف شرط حفظ تمام کارگران و نیرو های کار در یک بنگاه برای دریافت تسهیلات کرونا شرح داد: از یک میلیون و 200 هزار بنگاهی که اطلاعات آن ها را در اختیار داشتیم پیامک داریم و کارفرمایانی که تمایل داشتند و پیامک را دریافت نموده بودند در سامانه کارا ثبت نام کردند و در این دوره کرونا مشمول وام 12 درصدی می شوند.

منصوری ادامه داد: در ابتدا اصرار ما این بود که بنگاه ها نیروی کار خود را حفظ نمایند تا وام به آن ها تعلق بگیرد، ولی در حال حاضر این شرط برداشته شده و اگر بنگاهی با حداقل نیروی کار مشغول کار باشد به ازای تعداد نیرو های شاغل در بنگاه وام می گیرد؛ یعنی اگر کارفرمایی قبلا 10 نفر کارکن داشت با توجه به وام 12 میلیون تومانی، 120 میلیون تومان وام دریافت می نماید، ولی اگر یک نفر را هم حفظ نموده باشد معادل آن یک نفر به او تسهیلات پرداخت می گردد.

14 رسته و 550 زیر رسته مشمول تسهیلات کرونا

معاون اشتغال وزیر کار اعلام نمود: در حال حاضر با 14 رسته اصلی و 550 زیررسته روبرو هستیم که یک میلیون و 200 هزار بنگاه می شوند. وزارت کار رسته های اصلی را از ابتدا مورد مطالعه قرار داد تا به 10 رسته رسید و پس از تلفیق آن ها با 14 رسته و حدود 550 زیر رسته روبرو شدیم که از شیوع ویروس کرونا شدیدا آسیب دیده اند و بعضی از این رسته ها در حوزه گردشگری، مراکز اقامتی، رستورانها، اغذیه فروشی ها بودند، بعضی آکادمی های رانندگی، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی، مراکز فراوری و فروش صنایع دستی، کیف و کفش، پوشاک، مراکز عرضه آجیل و خشکبار، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی و حمل و نقل مسافری برون شهری و بین شهری که در این 14 رسته می گنجیدند.

پرداخت تسهیلات کرونا به واحد های پرورش مرغ مادر و محصولات گلخانه ای

وی گفت: در ادامه واحد های حوزه پرورش مرغ مادر گوشتی، محصولات گلخانه ای و صیفی جات و گیاهان زینتی هم اضافه شده و موسسات خصوصی دارای پروانه از وزارت بهداشت هم مشمول شدند و تا به امروز با تلاش دستگاهها، سیستم بانکی و سازمان تامین اجتماعی و با نقش آفرینی محوری وزارت کار 228 هزار واحد در سامانه کارا ثبت نام کردند و 156 هزار واحد کسب و کار واجد شرایط بودند و بخشی از این ها علاوه بر ثبت نام اطلاعاتشان را تکمیل کردند.

دلیل واریز اندک بیمه بیکاری کرونا

منصوری در ادامه در پاسخ به ایسنا در مورد اینکه واریز بیمه بیکاری کرونا به مشمولان با چه معیاری اجرا شده و چرا بعضا مبالغ واریزی ناچیز بوده است؟ گفت:علیرغم پیشنهاد وزارت کار نظر سازمان برنامه و بودجه این بود که میزان کار در ماه این افراد در قیاس با فردی که تمام وقت کار می نماید آن قدری نیست که بیمه بیکاری را دریافت کند لذا سازمان برنامه میزان بیمه بیکاری ناشی از کرونا را تعدیل کرد. به گفته وی وزارت کار مایل بود که واریز بیمه بیکاری کرونا به روال قانون بیمه بیکاری صورت گیرد، ولی مجموع جمع بندی ها به این سمت رفت که این مقرری بر اساس شرایط کرونا واریز گردد چرا که بسیاری از این افراد مجدد به سر کار خود بر می گردند.

تدوین بسته پساکرونا با سه سناریو

معاون اشتغال وزیر کار در سرانجام از تدوین برنامه پساکرونا اطلاع داد و گفت: بنا به نظر رئیس جمهور و وزیر کار مبنی بر تدوین یک بسته حمایت از کسب و کار برای دوران پساکرونا، آنالیز های لازم را انجام داده ایم و دوران پسا کرونا را در سه سناریو تعریف نموده ایم، سناریوی اول این است که واحد های مالی همراه با رونق به حالتی بهتر از حالت قبل از کرونا برگردند؛ سناریوی دوم پیش بینی یک دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی سوم بازگشت به روال قبل، اما درگیر شدن دوباره با کرونا است که ما بر اساس این سه سناریو 11 مؤلفه در قالب برنامه پساکرونا تدوین کردیم که به محص تصویب اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10888

به "شروع پرداخت تسهیلات کرونا از شنبه آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع پرداخت تسهیلات کرونا از شنبه آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید