شروع مذاکرات غیرمستقیم رهبران روسیه و اوکراین

به گزارش کنفرانس هکا، مسکو - خبرنگاران - چند روزی از پیروزی کمدین مشهور اوکراینی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نمی گذرد که مذاکرات غیرمستقیم میان او و ولادیمیر پوتین شروع شده و به وسیله رسانه ها جریان دارد.

شروع مذاکرات غیرمستقیم رهبران روسیه و اوکراین

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار خبرنگاران از مسکو، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آغازگر ماجرا بود چرا که بلافاصله پس از قطعی شدن پیروزی ولادیمیر زلنسکی بیان کرد که روسیه شرایط صدور گذرنامه برای اتباع اوکراینی را تسهیل می نماید.

طرحی که خیلی ها آن را پیامی روشن از روسیه پوتین به زلنسکی ترجمه می نمایند مبنی بر اینکه روسیه از مواضع خود درباره شرق اوکراین کوتاه نمی آید.

ولادیمیر پوتین در واکنش به پرسش خبرنگاران در مورد این تصمیم آن هم چند روز پس از پیروزی زلنسکی در انتخابات اوکراین بیان کرد: مسکو اقدامی انسان محبت آمیز انجام داده است و هیچ قصدی برای ایجاد مشکل برای دولت جدید اوکراین ندارد.

اما ولادیمیر دوم این ماجرا اقدام پوتین را محبت آمیز تلقی نکرده است، دفتر زلنسکی در نخستین واکنش از غرب خواست تا بر تعداد تحریم های ضدروسی خود بیفزاید.

زلنسکی که از پیش دستی پوتین خشمگین به نظر می رسد هنوز بر مرکب قدرت ننشسته از طرحی خبر داده که بر اساس آن، اوکراین به تمام روس هایی که تحت ظلم و ستم حکومت پوتین هستند، گذرنامه اوکراینی خواهد داد.

وی در اظهارنظری گفته است که مردم اوکراین از تمام مردم رنج کشیده روسیه که در رنج و عذاب کرملین زندگی می نمایند، حمایت خواهند کرد.

زلنسکی طعنه ای هم به قانون اینترنت ملی در روسیه زده است و گفته همه می دانند داشتن گذرنامه روسی چه مفهومی دارد؛ یعنی نداشتن حق آزادی بیان، رسانه، انتخابات و اینترنت آزاد.

یکی از شعارهای انتخاباتی ولادیمیر زلنسکی در انتخابات این دوره، بهبود شرایط در شرق اوکراین و سرانجام دادن به جنگ ها در مناطق جدایی طلب بوده است، موضوعی که دولت پیشین اوکراین معتقد بود به دلیل دخالت های روسیه توان حل و فصل آنها را نداشته است.

اگر چه پترو پروشنکو رئیس جمهور فعلی اوکراین، در طول پنج سال گذشته سیاست تنش با روسیه و دوری از مسکو را در دستورکار خود قرار داد اما بنظر می رسد زلنسکی این اعتماد به نفس را در خود می بیند که با افزایش حس میهن پرستی در اوکراین، روس ها را هم متوجه سرزمین مادریشان (کی یف) کند.

با توجه به اینکه هنوز زلنسکی بر مسند قدرت در کی یف تکیه نزده، طبیعی است که خبری از تمایل دو طرف برای دیدار و مذاکره مستقیم به گوش نمی رسد و هر دو ولادیمیر ترجیح می دهند به وسیله رسانه ها نظرات خود را به گوش یکدیگر برسانند اما تفاوت در استراتژی زلنسکی نسبت به پروشنکو از هم اکنون آشکار است چرا که او برخلاف رئیس جمهور قبلی، روس زبانان را خودی می داند، ابایی از صحبت کردن به زبان روسی ندارد و حتی می خواهد ولادیمیر مقدس دیگری باشد که اسلاوها را مسیحی کرد و باعث اتحاد آنان شد.

یادآور می گردد در سال 2014میلادی و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان انقلاب و روس ها کودتا یاد می نمایند، اختلافات دو طرف بر سر کریمه بالا گرفت.

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از وقوع درگیری های سیاسی در کی یف، دست به مخالفت با دولت جدید غربگرا در این کشور زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که 90 درصد آنان را روس تبارها تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این سو، آمریکا و غرب انواع تحریم های مالی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می نمایند وضع کردند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.

اوکراین هم از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورد.

وضعیت هم اکنون به گونه ای است که جدایی طلبان راستا خود را در شرق اوکراین می روند و کشورهای غربی و روسیه در نشست شورای امنیت بر سر اوکراین یکدیگر را آماج انتقاد قرار می دهند و طرف دیگر را در دامن زدن به بحران سرزنش می نمایند.

اروپام ** 1346**2040

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

tafreh.ir: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: ایرنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 2978

به "شروع مذاکرات غیرمستقیم رهبران روسیه و اوکراین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مذاکرات غیرمستقیم رهبران روسیه و اوکراین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید