آزادی از دید پرندگان مهاجر، مهمانی موقتی که به کشتار بدل می گردد

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، فیلم مستند آزادی ساخته مشترک رضا فرهمند و کمیل سهیلی است که امروز دوشنبه 19 بهمن ماه در بخش سینما حقیقت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ساعت 14:30 در برج میلاد برای اهالی رسانه به نمایش درمی آید.

آزادی از دید پرندگان مهاجر، مهمانی موقتی که به کشتار بدل می گردد

بیوگرافی کارگردانان

رضا فرهمند متولد 57 از بیرجند و فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی است و بیش از هزار دقیقه برنامه تلویزیونی برای شبکه های یک، دو، چهار، مستند و... با موضوع جنگ، معلولیت، توریسم، گردشگری و صلح در مقام کارگردان و مجری طرح فراوری نموده است.

فرهمند همچین سابقه ساخت 12 فیلم بلند سینمایی همچون خیابان خانه من است، اتاق صعود و... در کارنامه اش دارد. وی تا به امروز پیروز به دریافت جایزه هایی نظیر بهترین فیلم نیمه بلند از جشنواره فیلم فجر (سیمرغ بلورین)، بهترین فیلم مستند از جشنواره بین المللی فیلم رشد، بهترین فیلم مستند از جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی، بهترین فیلم مستند از جشنواره پروین اعتصامی، بهترین فیلم تجربی از جشنواره سینه وست استرالیا، بهترین فیلم مستند از نگاه منتقدان و نویسندگان سینمای ایران از جشنواره آوینی و... شده است. فرهمند همچنین هم اکنون در حال ساخت مستندی بلند درباره مهاجران سوریه است.

کمیل سهیلی نیز متولد 1364 از مشهد و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه تهران است که دوره تخصصی فیلمسازی را در اندونزی گذرانده است. وی در فیلم هایش بیشتر به خرده فرهنگ های اجتماعی، صلح و محیط زیست می پردازد. پس از لنینگراد، بازایستاده، نیش توفان و باداباد از جمله مستندهای او است.

آزادی

آزادی مستندی با موضوع محیط زیست است. هر ساله در فصل زمستان چیزی در حدود 4 میلیون پرنده مهاجر از شمال سیبری و شمال اروپا به فریدونکنار می آیند و تا اواخر اسفند در این مناطق می مانند. داستان فیلم آزادی به این می پردازد که در طول زمان مهاجرت پرندگان به ایران حدود 2 میلیون پرنده در عرض 4 ماه به طور غیر مجاز شکار می شوند.

در خلاصه این فیلم مستند آمده است: شمال ایران در زمستان برای بسیاری از پرندگان مهاجر، فضایی ایده ال برای یک مهمانی موقت است مهمانی که منجر به ایجاد مثلی از میزبانان با سلایق و اهداف متفاوت و گاه متضاد می گردد.

عوامل فیلم عبارتند از کارگردان: رضا فرهمند و کمیل سهیلی، تدوین: رضا فرهمند و فرناز روشنایی، صدابردار: مرتضی غیور، صداگذار: احمد افشار، پژوهش: کیومرث محمد چناری، تهیه کنندگان: حسین افشار، خانه مستند، تصویر: رضا فرهمند.

یادداشت کارگردانان

رضا فرهمند در یادداشتی برای فیلم خود نوشته است: ای کاش بپذیرم که در جامعه انسانی هیچ کس مبری از نقص و اشکال نیست و جامعه آن هنگام به بلوغی از رشد دست خواهد یافت که هر فرد تصویر واقعی خود را در آینه بحران ها و وقایع اجتماعی بپذیرد.

پرداخت به یک موضوع محیط زیستی با توجه به وجوه اجتماعی که قابل پوشش در سایر بحران های اجتماعی است و نزدیک شدن دوربین فیلمساز به بطن بحران و نگاه بیطرفانه به واقعه با وجود همه وجوه درگیر در بحران محیط زیستی از ویژگی های مهم این فیلم است.

کمیل سهیلی نیز در یادداشتی آورده است: امیدوارم آزادی به زودی کهنه گردد، اهمیت موضوعی اش را از دست بدهد و از نظر اجتماعی تنها ارزشی تاریخی داشته باشد! پرندگان در این مستند بستری را آماده نموده اند تا به آزادی نگاهی دیگر بیاندازیم...

آزادی پروسه تحقیقی نفس گیر و طولانی ای داشت که در آن موضوع شکار بی رویه پرندگان از زوایای مختلف و حتی متضاد آنالیز شد. همچنین زندگی گروه سازنده این مستند با قطب های اصلی ماجرا فرصتی کم نظیر را فراهم کرد تا بتوان موضوع را به شکلی دقیق موشکافی کرد و لایه های پنهان آن را شناخت.

آیان کتاب: مجموعه ای از بهترین کتاب های دنیا را در این مجموعه بخوانید

دبی: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8920

به "آزادی از دید پرندگان مهاجر، مهمانی موقتی که به کشتار بدل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزادی از دید پرندگان مهاجر، مهمانی موقتی که به کشتار بدل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید